Annonce

Annonce

Kunde fisker en yoghurt fra Naturmælk i køledisken.

Øllingegaard er en af de fire første partnere bag Meny-konceptet 'Danske Madskatte', som bliver indført efter norsk forbillede. Foto: Moment Strudio

’Danske Madskatte’ skal styrke Dagrofa-kædes lokale profil og dansk madkultur

Meny fortsætter i Irmas fodspor og vil udvikle dansk madkultur via tætte partnerskaber med udvalgte fødevareproducenter i en satsning, som supermarkedskæden kalder ’Danske Madskatte'.

Via et nyt og tæt partnerskab, som i første omgang omfatter, fire danske fødevareproducenter, vil alle butikker i Meny-kæden fra uge 6 introducere de første 200 varer bag konceptet ’Danske Madskatte’. Det skal bidrage til at udvikle dansk madkultur, og styrke Dagrofa-kædens danske profil.

Dermed forfølger Meny sin erklærede ambition om at udfylde noget af det hul, som lukningen af Irma-kæden har skabt på det danske dagligvaremarked. Allerede for et lille år fiskede kæden efter Irma-kunder med en marketingkampagne i Irma-lignende layout med budskabet: ”ikke alt kan erstattes, men giv os chancen”. 

Irma-kæden var netop kendt for sine tætte relationer til udvalgte producenter, hvoraf flere var økologiske. Det sidste er også tilfældet for to af de fire producenter, som Meny har kørt i stilling til at lever den første bølge af ’Madskat-produkter’.

Det drejer sig om Øllingegaard Mejeri, Reduced, Højer Pølser og Lindely Vingård, og det er tanken, at partnerskaberne både på kort og lang sigt skal bidrage til at styrke producenternes forretning og øge udbuddet af danske varer i Meny-butikkerne, oplyser den landsdækkende supermarkedskæde i en pressemeddelelse.

Heraf fremgår det, at ’Danske Madskatte’ indledningsvis omfatter 200 varer, som allerede er i sortiment. De bliver mærket og inkluderet i konceptet, men det er tanken, at serien i løbet af et par år skal omfatte op mod 700 produkter.

”Kunderne flytter sig, og det gør vi også. Vi ønsker med ’Danske Mads-katte’ at bidrage til nye fortællinger og viden om de danske produkter inden for blandt andet økologi og dyrevelfærd. Lige nu kan vi se kunderne efterspørger det i stort omfang, og at der er en plads i markedet til den position,” siger kædedirektør Richo Boss.

En vigtig modstrøm

Nelly Riggelsen, salgs- og marketingchef hos det sjællandske mejeri Øllingegaard, der drives af Naturmælk, ser spændende perspektiver i partnerskaberne.

"Menys fokus på at styrke lokale og danske leverandører er en vigtig modstrøm til tankegangen om, at alt skal være så billigt som muligt. Vi kan sammen sætte fokus på kvalitet og bæredygtighed. Vi ser meget frem til at bidrage til dette initiativ og hjælpe Meny med at forme den danske madkultur," siger Nelly Riggelsen, som håber, at det nye initiativ vil øge mejeriets salg.

”Normalt vil det være svært for os og de mange mindre fødevareproducenter at finde en plads på hylderne hos de store supermarkeder. Dette initiativ gør det nu muligt,” siger Nelly Riggelsen, som oplyser, at Øllingegaard får 25 økologiske mejeriprodukter indlemmet i det nye koncept.

Stor succes i Norge

Det nye koncept er inspireret af en lignende model i Menys søsterkæde i Norge. Her har ’Norske Madskatte’ eksisteret i mange år og omfatter i dag 450 norske leverandører hvoraf 45 er partnere. De har tilsammen ca. 4.000 varer til konceptet.

”Jeg bliver inspireret over den fantastiske udvikling, der har været hos vores kolleger i Norge. Det viser, hvor stort potentialet er, og vi glæder os til at bidrage til i endnu højere grad at sætte innovation og dansk madkultur på agendaen,” siger kædedirektør Richo Boss.

Meny oplyser, at sortimentet, som bliver en del af ’Danske Madskatte’ vil kunne variere lokalt og regionalt i forskellige Meny-butikker alt afhængig af udbuddet af lokale produkter i området.

Flere artikler fra samme sektion

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel

Flest sanktioner til gårdsalg af æg

Fødevarestyrelsen har været på stikprøvekontrol hos 198 producenter og æg-pakkerier, der sælger direkte til forbrugere eller lokale butikker. I 9 pct. af besøgene førte kontrollerne til sanktioner.

25-04-2024 2 minutter Kontrol,   Gårdbutikker & direkte salg

Nu kommer der pant på de tyske dåser

EU-parlamentet har i dag vedtaget nye regler som betyder, at der fra 2029 skal opkræves dåsepant i de europæiske lande, hvilket formentlig vil begrænse forureningen med dåser i den danske natur.

24-04-2024 3 minutter Emballage